Hoe schrijf je een blog? Voldoet jouw blog aan alle kenmerken?

Hoe schrijf je nou een blog? Een goed blogbericht schrijven is een ware kunst. Je zult de lezer moeten prikkelen met je woorden, en ervoor zorgen dat hij of zij graag verder leest. Er zijn een aantal basis kenmerken dat elke goed blogbericht heeft. Kunnen jouw blogs wel een oppepper gebruiken? 

Na het lezen van dit artikel weet je precies wat je kunt veranderen aan je blogs zodat deze beter worden gelezen, en mensen keer op keer terug zullen komen om nieuwe te komen lezen. Als je de onderstaande kenmerken (nog) niet kunt wegstrepen, zie dit dan niet als falen maar als een leermoment. Want van fouten maken leer je.

Kenmerk 1: Een goed blog is duidelijk geschreven

Een goed blog is duidelijk geschreven en bevat geen onnodige woorden als graag en zeker. Actief en duidelijk schrijven zorgt voor een prettige leeservaring. Probeer de tekst in een informatief blog niet mooier te maken dan nodig. Lange zinnen zijn ook een no-go. Hierdoor leest het artikel niet fijn weg en wordt de tekst onoverzichtelijk. 

Pas ook op met vakjargon. Deze woorden zijn voor jou misschien vanzelfsprekend, maar voor veel van je bezoekers misschien niet. Ze zijn dan wel geïnteresseerd in hetzelfde onderwerp, maar misschien staan ze nog helemaal onder aan de streep en moeten ze nog veel leren. Als jij dan veel vakjargon gebruikt in je artikelen weten ze niet waar je het over hebt. 

Kenmerk 2: Een goed blog bevat waardevolle content?

Schrijf je maar om het schrijven, of heb je echt wat waardevols te vertellen? Belangrijk is dat je artikelen schrijf die waardevol zijn voor de lezer. Waar ze echt wat aan hebben en wat van leren. Neem je tijd voor een goed artikel en schrijf niet vlug een berichtje. Je kunt eventueel een video toevoegen aan je artikel. Dit zorgt ervoor dat je artikel nog meer waarde heeft en dat je een voorsprong hebt op je concurrenten, want bijna niemand voegt een video in zijn of haar blog toe.

Wat je absoluut nooit moet doen is content jatten van andere websites. Dit komt onprofessioneel over en het beïnvloedt je positie in Google. Je daalt in de zoekresultaten en je bouwt geen uniek merk op. Wat je beter kunt doen is bloggen over onderwerpen die je zelf ook interessant vindt, en je eigen unieke content maken. 

Als je ergens in geïnteresseerd  bent dan is het een stuk makkelijker om gepassioneerd over dit onderwerp te schrijven, daarnaast zullen je bezoekers je ook eerder geloven en advies van je aannemen. 

Kenmerk 3: Een goed blog is actueel?

Is je blog wel actueel? Hoe vaak blog jij per week, maand of jaar? Het is belangrijk dat je regelmatig blogt. Zo zorg je ervoor dat je website hoger in Google rankt, en dat je bezoekers vaker terug komen naar je website. Het is raadzaam om elke week minimaal één blogbericht te publiceren. Als je het helemaal goed wilt doen doe je dit op een vaste dag. Zo weten je bezoekers wanneer ze een nieuw artikel kunnen verwachten, en zullen ze vaker komen lezen. 

Kenmerk 4: Een goed blog bevat een inhoudsopgave

Een inhoudsopgave is ontzettend prettig voor je lezer. Zo kunnen ze in één oogopslag zien welke informatie jouw blog bevat en of ze er wat aan hebben. Ook kunnen ze gemakkelijk door je blog heen navigeren. Als je WordPress gebruikt kun je gemakkelijk een inhoudsopgave toevoegen met de Table of Contents Plus plugin.

Het schrijven van een blog uitbesteden?

Ben jij nou geen geboren schrijver, of heb je simpelweg geen zin om je eigen blogberichten te schrijven. Dan kan het inhuren van een tekstschrijver wellicht de oplossing voor dit probleem zijn. 

Deze neemt het schrijfwerk uit handen er zorgt er ook nog eens voor dat de artikelen zoekmachinevriendelijke zijn en dus potentie hebben hoog te scoren in Google. Meer informatie over het uitbesteden van teksten? Bel dan naar: 06-22857376 of neem contact op via het contactformulier.

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Avatar
In het dagelijks leven veel bezig met online marketing, vormgeving, website optimalisatie, SEO teksten en psychologie. Met getallen en berekeningen maak je mij niet vrolijk, maar ik heb een grote liefde voor taal, schrijven, lezen en spreken. Ik schrijf daarom ook graag. Deze interesse heb ik gecombineerd met mijn weder interesse in marketing en zo ben ik SEO teksten gaan schrijven voor online organisaties, blogs en bedrijven.
Berichten gemaakt 1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven